Actividad hipoglucemiante in vitro de los polisacáridos digeridos de Nostoc sphaericum Vaucher ex Bornet & Flahault (cushuro)
In vitro hypoglycemic activity of polysaccharides digested from Nostoc sphaericum Vaucher ex Bornet & Flahault (cushuro)

Miguel Angel Inocente Camones* 1; Bertha Jurado Teixeira 2; Eva Ramos Llica 2; Britt Alvarado Chávez 2; César Fuertes Ruiton 2; Luisa Cárdenas Montoya 2; Betsabeth Rivera Castillo 2

Evaluar el potencial inhibitorio de las enzimas α-amilasa y α-glucosidasa, así como la inhibición de la difusión de la glucosa, por los polisacáridos aislados de Nostoc Sphaericum Vaucher ex Bornet & Flahault tratados mediante digestión gastrointestinal simulada a nivel in vitro.

MATERIALES Y MÉTODOS
Los polisacáridos obtenidos de microalga fueron purificados y tratados mediante digestibilidad gastrointestinal in vitro, con la finalidad de simular su digestión. Se evaluó la actividad hipoglucemiante mediante los métodos de inhibición de la α-glucosidasa, α-amilasa y la difusión de la glucosa de los polisacáridos digeridos, comparados con el medicamento acarbosa.

Los resultados mostraron que la concentración de 50 mg/mL de polisacáridos digeridos disminuye en un 85,26 % la difusión de la glucosa a nivel in vitro. La concentración inhibitoria (CI50) de la enzima α-glucosidasa fue de 314,23 ± 4,87 mg/mL y la enzima α-amilasa 113,59 ± 3,10 mg/mL.

Los polisacáridos de Nostoc sphaericum tratados mediante digestión gastrointestinal in vitro, mostraron capacidad de inhibir las enzimas α-amilasa, α-glucosidasa y la difusión de glucosa; motivo por el cual la especie sería considerado promisoria para un posible tratamiento coadyuvante de la diabetes tipo 2.

Diabetes mellitus tipo 2; Alfa-amilasas; Alfa-glucosidasas; Glucosa (Fuente: DeCS BIREME).

OBJETIVE
To evaluate the inhibitory potential of the α-amylase and α-glucosidase enzymes, as well as the inhibition of glucose diffusion, using polysaccharides isolated from Nostoc sphaericum Vaucher ex Bornet & Flahault and treated by in vitro simulated gastrointestinal digestion.

MATERIALS AND METHODS
The polysaccharides obtained from the microalga were purified and treated through in vitro gastrointestinal digestibility in order to simulate digestion. The hypoglycemic activity was evaluated by methods such as the inhibition of α-glucosidase and α-amylase, and glucose diffusion of the digested polysaccharides, and compared with the medication acarbose.

The results showed that the concentration of 50 mg/mL of digested polysaccharides decreases by 85.26 % the spread of in vitro glucose. The inhibitory concentration (IC50) of the α-glucosidase enzyme was 314.23 ± 4.87 mg/mL and that of the α-amylase enzyme was 113.59 ± 3.10 mg/mL.

Nostoc sphaericum polysaccharides treated by in vitro gastrointestinal digestion showed the ability to inhibit the α-amylase and α-glucosidase enzymes, and glucose diffusion. Therefore, this species would be considered promising for a possible adjuvant treatment of type 2 diabetes.

Keywords:
Type 2 diabetes mellitus; Alpha-amylases; Alpha-glucosidases; Glucose (Source: MeSH NLM).

1. Universidad de San Martín de Porres, Facultad de Medicina Humana, Centro de Investigación de Bioquímica y Nutrición. Lima, Perú.
2. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Farmacia y Bioquímica. Lima, Perú.
* Autor corresponsal.